بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 4 بهمن 1400 در ساعت 16 : 39 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پارچه فلامنت در دسته پارچه های الیاف مصنوعی قرار می گیرد با این تفاوت که درصدی از الیاف مصرفی در تولید آن را الیاف پنبه ای تشکیل می دهد. واضح است امکان تغییر درصد الیاف مصنوعی و طبیعی و همچنین نخ فلامنت در تولید پارچه فلامنت وجود دارد.یکی از انواع منسوجات بسیار پرکاربرد، پارچه گردبافت فلامنت است که با استفاده از دستگاه گردباف بافته میشود.

همه انواع فلامنت از نظر شیوه تولید دارای تار و پودهایی می‌باشد که به‌صورت عمود ی و افقی در هم تنیده گردیده‌اند و به همین علت به آن آستری ساده می‌گویند. در مقابل آستری ساده واژه آستری تابیده قرار دارد که در این نوع آستری تار و پودها به همدیگر پیچیده شده‌اند (مانند پیچیدن کابل‌های برق به همدیگر) و باعث می‌گردد بافت پارچه متراکم‌ تر و مقاوم ‌تر گردد. 

به طور کلی دو معیار اصلی و ویژه یعنی نخ و الیاف به کار رفته شده و نوع بافت برای کیفیت پارچه ها در نظر گرفته میشود.پارچه های گردباف با دوام هستند و استحکام خوبی دارند. الیاف استفاده شده در پارچه ریون فلامنت، مصنوعی و از نوع فیبر سلولزی میباشد.

فلامنت جزو الیاف مصنوعی می باشد و بصورت عادی در طبیعت موجود نیست. در زمان تولید پارچه، الیاف فلامنت با الیافی همچون پنبه و ویسکوز که جزو الیافطبیعی هستند ترکیب میشوند.

http://aradsports.com/administrator/files/UploadFile/2220_2.jpg

پارچه فلامنت به دو گروه اساسی تقسیم می شود

لباس ورزشی : دارای الیافی درشت نسبت به فلامنت هایی هستند که در تولید لباس به کار می روند.

فلامنت برای لباس ها : دارای بافتی هستند که نرمی خاصی دارد و خیلی لطیف می باشند. خاصیت کشانی بالایی داشته و در برخی موارد نیز درخشش خاصی را در آن ها می بینیم.

 

ویژگی پارچه فلامنت با کیفیت چیست؟

پارچه ریون فلامنت دارای ویژگی های زیر میباشد:

-دارای جذب رطوبت بالا

-خاصیت کشسانی

-خاصیت تنفس وعبور دادن هوا

-بافت ظریف و لطیف

-رنگ ثابت

-چروک نمیشود

-مقاومت در برابر گوله گوله شدن

-قابل بازیافت به دلیل خاصیت سلولزی

-تغییر حالت نمیدهد و دچار آبرفتگی نمیشود.

http://aradsports.com/administrator/files/UploadFile/_MG_1922.jpg

معایب پارچه فلامنت

پارچه فلامنت جزو پارچه های مفیدی که مضرات و معایب خاصی در آن نمی توان دید. اما در صورتی که در بافت و تولید آن از ماده ی افزودنی تفلون که جهت افزایش مقاومت پارچه در برابر چین چروک و لکه و دوام آن در پارچه های صنعتی با الیاف مصنوعی به کار میرود و همچنین مواد مصنوعی مانند اکریلیک، نایلون، پلی استر و مواد شیمیایی پلاستیکی دیگر که به سبب خاصیت عایق بودن خود باعث تولید گرما هنگام پوشیدن لباس می شوند استفاده شود در نتیجه موجب عوارض پوستی مانند جوش، آکنه، کهیر و ... میشود.

پارچه فلامنت سوزنی

پارچه فلامنت سوزنی به عنوان نوعی از پارچه تریکو بیشتر در تولید لباس های ورزشی در انواع تیشرت فلامنت سوزنی کاربرد دارد.این پارچه حالت کشسانی مناسبی دارد و سبب میشود ورزشکار در انجام حرکات و تمرینات ورزشی راحتی را حس کند.

 فلامنت لاکرا

لاکرا پارچه ايست که قدرت کشسانی خوبی دارد و بسيار راحت و لطيف می باشد ، فلامنت لاکرا به علت وجود الياف لاکرا به شما احساس راحتی و رضايت مندی می بخشد که لباس هايی با اين ترکيب در برابر سايش و پرز شدن بسيار مقاوم هستند.  پارچه فلامنت لاکرا مقاومت در شستشو دارد و همچنین دارای ماندگاري بالايی می باشد که به همين علت هنگام شستشو، هيچگونه تغييری در آن ديده نمی شود.

انواع پارچه فلامنت

به طور کلی پارچه فلامنت  به سه دسته فلامنت لباسی اعم از لباس های ورزشی ، فلامنت بیمارستانی  و فلامنت پرده ایی طبقه بندی می شود. الیاف به کار رفته در فلامنت ورزشی نسبت به فلامنت لباسی درشت تر و بزرگ تر می باشد. فلامنت های لباسی دارای بافت  لطیف و نرم می باشد در برخی موارد براق می باشد و کشسانی خوبی از خود نشان می دهد. از فلامنت  بیمارستانی بیشتر در بیمارستان ها استفاده می شود. در تهیه پارچه های فلامنت  از الیاف طبیعی همچون ویسکوز نیز استفاده می شود که باعث می شود استحکام پارچه در برابر چروک افزایش یابد و مقاوم باشد.

یکی از قابلیت های بسیار حائز اهمیت پارچه فلامنت قابلیت چاپ باکیفیت روی پارچه می باشد. بسیاری از پارچه نظیر پارچه های پنبه ایی رنگ را به خوبی جذب نمی کند و به همین دلیل طرح به درستی بر روی پارچه چاپ نمی شود اما پارچه فلامنت به خوبی رنگ را جذب می کند و طرح پیشنهادی با بالاترین کیفیت بر روی پارچه چاپ میشود.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :