بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 10 مهر 1398 در ساعت 14 : 42 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

باشگاه فوتبال بارسلونا در سال 1899 توسط افرادی با ملیت های سوئیسی، اسپانیایی و انگلیسی به سرپرستی فردی به نام خوآن گمپر تاسیس شد.

 

لوگو بارسلونا

 

این تیم در لیگ حرفه ای اسپانیا، لالیگا، بازی می کند و جز سه تیم باشگاهی این کشور است که هرگز به دسته پایین سقوط نکرده است. این باشگاه حرفه ای فوتبال هم اکنون در منطقه کاتالونیا اسپانیا قرار دارد.

جالب است بدانید درآمد تیم بارسلونا برخلاف سایر تیم های باشگاهی جهان، توسط هوادارانش تامین می شود و همین مسئله باعث شده تا این باشگاه با درآمد 366 میلیون یورویی، دومین باشگاه ثروتمند جهان باشد. باشگاه فوتبال بارسلونا تا سال 2018 با 24 قهرمانی در لالیگا، 29 قهرمانی در کوپا دل ری، 12 قهرمانی در سوپر جام اسپانیا و همچنین 5 قهرمانی در لیگ قهرمانان، 4 قهرمانی در سوپر جام اروپا و جام در جام اروپا، پر افتخارترین تیم باشگاهی اسپانیا بعد از رئال مادرید است. حوزه فعالیت این باشگاه به غیر از فوتبال شامل چهارده شاخه ورزشی دیگر نظیر بسکتبال، فوتسال، هندبال، هاکی و... می باشد اما ما در این مقاله قصد داریم تا به برسی اجمالی باشگاه از سال تاسیس تاکنون بپردازیم.

 

لباس بارسلونا

 

اسپانسر


بارسلونا تا سال 2006 تلبیغ هیچ شرکتی را بر روی پیراهن خود نگذاشته بود. این باشگاه در سال 2006 با عقد قردادی 5 ساله با یونیسف اعلام کرد که لوگوی این موسسه خیریه کودکان به مدت 5 سال بر روی پیراهن بارسلونا قرار خواهد گرفت.
از سال 2011 تا 2016 به غیر از یونیسف، هواپیمایی قطر، شرکت تولیدات سخت افزاری اینتل، شرکت تولید لوازم برقی خانگی بکو و شرکت آمریکایی تولید نوشابه گیترید اسپانسر های تیم بازسلونا بودند.
در سال 2017 شرکت خدمات اینترنتی راکوتن ژاپن، با عقد قردادی میلیاردی، اسپانسر باشگاه بارسلونا شد. هم اکنون لوگوی این شرکت، بر روی لباس ورزشی های این تیم به صورت بزرگ نقش بسته است.

 

طراح لباس


در اوایل تاسیس باشگاه، شرکت میبا مسئولیت طراحی و تولید پیراهن باشگاه بارسونا را بر عهده داشت. میبا که یک شرکت محلی تولید لباس ورزشی در اسپانیا است که در دهه 1940 میلادی تاسیس شد. باشگاه بارسلونا به واسطه موفقیت چشم گیر در لیگ اسپانیا و درآمد زایی بالا، تصمیم گرفت تا با یک شرکت مطرح تر در زمینه تولید لباس ورزشی خود قرار داد ببندد. در همین امر، در سال 1992 شرکت کاپا ایتالیا، طراح و تولید کننده لباس های ورزشی بارسلونا شد.
اما کاپا هم در این میان زیاد دوام نیاورد و سرانجام باشگاه فوتبال بارسلونا در سال 1998 با شرکت نایک، یکی از بزرگترین تولید کنندگان پوشاک ورزشی قرار داد بست که این همکاری تا الان نیز ادامه دارد.

شرکت نایک همواره بهترین و باکیفیت ترین محصولات ورزشی را خصوصا در زمینه پوشاک تولید کرده است. این شرکت همواره با طراحی های نوآورانه خود توانسته هر ساله تعداد باشگاه های ورزشی بیشتری را به سمت خود بکشاند و آن ها را مجاب کند تا نایک مسئولیت طراحی و تولید پیراهن های ورزشی شان را بر عهده گیرد.
در ایران نیز محصولات اورجینال نایک در بازار یافت می شود. آراد اسپرت، به عنوان یکی از تولید کنندگان و واردکنندگان لباس ورزشی و همچنین به عنوان تامین کننده بازار، محصولات شرکت های معتبر ورزشی را دارا بوده و با قیمت مناسب به صورت عمده به فروش می رساند.

اطلاعات بیشتر:

لباس بارسلونا

 

هواداران بارسلونا


طرفداران باشگاه بارسلونا که به نام کولز شناخته می شوند، بیش از 25 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و بعد از تیم رئال مادرید، پرطرفدارترین تیم باشگاهی اسپانیا هستند؛ اما با این حال بارسا در اروپا در صدر جدول محبوب ترین تیم ها در قاره سبز قرار دارد. علاوه بر آن، تیم بارسلونا طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان دارد که بسیار از آنها در انجمن هواداران بارسا ثبت نام کرده اند. همچنین تیم بارسلونا طرفداران مشهور غیر ورزشی بسیاری دارد که از میان آنها میتوان پاپ ژان پل دوم رهبر تاکولیک های جهان و خوزه زاپاترو نخست وزیر فعلی اسپانیا نام برد.

هواداران بارسلونا

 

ورزشگاه نیوکمپ


ورزشگاه اختصاصی بارسلونا به نام نیوکمپ Camp Nou به معنی میدان جدید که به صورت نوکمپ نیز خوانده می شود واقع در شهر بارسلون است. شروع ساخت این ورزشگاه 100 هزار نفری در سال 1954 شروع و پس از سه سال، در 1957 افتتاح گردید.
چمن این ورزشگاه طبیعی بوده و به دلیل کیفیت ساخت بالا و گنجایش آن، جز ورزشگاه های 5 ستاره یوفا شناخته می شود. بیشترین هواداری که این ورزشگاه به خود دیده مربوط به بازی بارسلونا - یوونتوس در یک چهارم نهایی دور رفت جام باشگاه های اروپا در سال 1985 بوده است.

ورزشگاه نیوکمپ

 

رقابت های ال کلاسیکو


ال کلاسیکو معروف ترین بازی بین باشگاه های فوتبال در جهان است. این رقابت دو بار در سال بین دو تیم بارسلونا و رئال مادرید برگذار می شود. از ابتدا این دو تیم به عنوان نماینده دو شهر بارسلون و مادرید شناخته می شود. در هنگام پخش زنده بازی های ال کلاسیکو، میلیون ها نفر در سراسر جهان از طریق شبکه های تلویزیونی محلی خود به تماشای زنده این بازی می پردازند چنان که طبق گزارش رسانه های اسپانیایی، در هر بازی بیش از 500 میلیون نفر شاهد دیدار دو تیم هستند.

رقابت های ال کلاسیکو

 

رکورد ها و افتخارات


در لیست رکورد های بارسلونا اول از همه به سراغ برترین گلزن شناخته شده این باشگاه یعنی لیونل مسی می رویم. مسی با اختلاف چند برابری نسب به رکورد دار قبلی این تیم یعنی پائولینو آلکانترا، پرگل ترین بازیکن این تیم است. به دلیل همراهی لیونل مسی با بارسا، نمیتوان تعداد گل دقیقی از این بازیکن ارائه کرد. از این بازیکن به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال یاد می کنند. با این حال، مسی همچنان نتوانسته است که رکورد تعداد گل در یک بازی را بشکند، لاسلو کوبالا بازیکن بارسلونا در سال 1952 با به ثمر رساندن هفت گل در بازی مقابل اسپورتینگ گیخون رکورد دار بیشترین گل زده در یک بازی را دارد.
ژاوی هرناندز هافبک میانی سابق بارسلونا، با 767 بازی رکورد دار بیشترین همراهی با این تیم را دارد. آندرس اینیستا نیز با 638 بازی در جایگاه دوم قرار دارد.
دروازه بانان بارسلونا از آنتونی رامالتس گرفته تا ویکتور والدز جز کسب کنندگان جایزه زامورا هستند. این جایزه از سال 1958 توسط روزنامه مارکا به بهترین دروازه بان سال که پایین ترین گل خورده را به نسبت تعداد بازی ها در طول یک فصل را دارد داده می شود. عنوان زامورا از روی نام دروازه بان افسانه ای اسپانیا ریکاردو زامورا گرفته شده است.
ویکتور والدز با میانگین دریافت 0.83 گل در هر بازی و همچنین 896 دقیقه بسته نگه داشتن دروازه خود، توانسته است رکورد دیگری را در لالیگا به ثبت برساند.

افتخارات بارسلونا

9 / 10
از 6 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :